De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) stelt eisen aan zorgaanbieders. Of ze nu groot of klein zijn. Van een ziekenhuis tot zzp’er, zoals jij. Het doel van de Wkkgz is om de rechtspositie van een cliënt te verbeteren. Klachten over een zorgverlener moeten goed én snel aangepakt worden, vindt de overheid. Bovendien moet de wet de drempel verlagen voor een patiënt om een klacht in te dienen over een zorgaanbieder.
Het is belangrijk dat jij als zzp’er aan opdrachtgevers, Zorgwerk, cliënten, verzekeraars en/of Inspectie voor de Gezondheidszorg kunt aantonen dat je goede zorg verleent en op verbetering van je zorgverlening gericht bent.
Om dit aantoonbaar te maken moet je voor jezelf een kwaliteitssysteem inrichten, waaruit blijkt dat je professionele standaarden volgt en hier goed over na hebt gedacht, hoe je omgaat met klachten en incidenten en vooral hoe je hier periodiek op reflecteert en verbeteringen op doorvoert.
Via het Zorgwerk-platform neem je opdrachten aan van meerdere zorgaanbieders. In de overeenkomst die vooraf per opdrachtgevers tussen jou, de opdrachtgever en Zorgwerk wordt gesloten, is ook vastgelegd hoe de opdrachtgever en jij aan de verplichtingen van de Wkkgz voldoen.
Download de volledige handreiking van de overheid voor zzp'ers in de zorg over de wettelijke verplichtingen die gelden vanuit de Wkkgz.