Op 1 januari 2022 is de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) in werking getreden. Als startende zzp'er in de functie van helpende, verzorgende IG, verpleegkundige, arts en/of begeleider, krijg je hier mee te maken. Voor zzp'ers is met name de meldplicht relevant.
Lees meer over het Landelijk Register Zorgaanbieders (LRZa)
Zo werkt de meldplicht bij het IGJ
Het doel van de Wtza
Doel van de Wtza is het verbeteren van (het toezicht op) de kwaliteit van de zorg. Daarnaast beoogt de Wtza nieuwe zorgaanbieders beter bewust te maken van de regelgeving waaraan de zorgverlening moet voldoen en hun verantwoordelijkheid daarvoor.
Immers, als zzp'er moet je vanaf het moment van zorgverlening aan diverse eisen voldoen. Deze eisen zijn vastgelegd in onder meer de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) en de Geneesmiddelenwet.
Om het risicotoezicht op nieuwe zzp'ers effectiever vorm te geven, voorziet de Wtza in een meldplicht voor nieuwe en bestaande zorgaanbieders als bedoeld in de Wkkgz (als pedagogisch medewerker in de KDV/BSO val je hier niet onder). Daarnaast beoogt de meldplicht nieuwe zorgaanbieders meer bewust te maken van de (kwaliteits)eisen waaraan zij dienen te voldoen door vooraf te informeren over de eisen die gelden vanaf het moment van zorgverlening.
De overheid stelt dat aanbieders van zorg en/of jeugdhulp die aan de voorschriften van de Wtza voldoen, laten zien dat ze staan voor goede zorg, dat ze transparant willen zijn naar alle betrokkenen en dat ze daarop kunnen worden aangesproken. Zo versterken zij samen het vertrouwen in de kwaliteit van de zorg en jeugdhulp, aldus de overheid.
De Wtza kent verschillende onderdelen (melden, vergunning en intern toezicht, financiële bedrijfsvoering en jaarverantwoording), maar niet alles is op jou als zzp'er van toepassing. Voorschriften t.a.v. vergunning en intern toezicht, financiële bedrijfsvoering en jaarverantwoording zijn bedoeld voor grotere organisaties (doorgaans vanaf 10 medewerkers).
Goed om te weten: voor zzp’ers is met name het melden bij de inspectie relevant.
Over de meldplicht van de Wtza
De meldplicht betreft het invullen van een uitgebreide vragenlijst op de website van de IGJ.
Jaarlijks schrijven meer dan 20.000 zorg- en jeugdhulpaanbieders zich in het handelsregister in. Door de ingevulde vragenlijst bij de meldplicht krijgt de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) een beter beeld van nieuwe aanbieders en kan ze beter toezicht houden. Bovendien worden zorg- en jeugdhulpaanbieders zich meer en beter bewust van de (kwaliteits)eisen en kunnen zij zich beter voorbereiden op hun start.
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) wil dus alle zorgaanbieders, waaronder zzp’ers, in beeld hebben. De IGJ gebruikt hiervoor o.a. het reeds bestaande Landelijk Register Zorgaanbieders (LRZa). Dit is een openbaar register van het CIBG waarin alle zorgaanbieders geregistreerd staan.
Als zzp'er word je automatisch toegevoegd aan het LRZa wanneer je correct geregistreerd staat in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Veel bestaande zzp’ers zijn per 1 januari 2022 dus al in beeld bij de IGJ (en daarom uitgezonderd van de meldplicht), maar niet allemaal.
Daarom geldt vanaf 1 januari 2022 een meldplicht bij de IGJ, welke vooral voor nieuwe zzp’er relevant is en geldt voor bestaande zzp'ers die nog niet vindbaar zijn in het LRZa.
Zo werkt de meldplicht
Vanaf 1 januari 2022 geldt dus een meldplicht bij het IGJ voor alle nieuwe zzp’ers en ook bepaalde bestaande zzp’ers (zij melden zich vóór 1 juli 2022). Indien men zich niet aanmeldt, dan kan een boete worden opgelegd.
- Ga naar www.toetredingzorgaanbieders.nl
- Login met e-Herkenning (ten minste beveiligingsniveau 2+). Dit is een soort zakelijke DigID.
- Vul de vragenlijst in (Basisgegevens, Soorten zorg, Organisatie, Gedwongen zorg, Kwaliteit, Controle).
- Je melding wordt doorgegeven aan de IGJ.
- Daarna krijg je een ontvangstbevestiging.
- Op basis van onder andere de ingevulde vragenlijst, bepaalt de IGJ hoe ze toezicht gaat houden. Als de kwaliteit van de zorg- of jeugdhulpverlening onvoldoende is, kan de IGJ hierop handhaven.
- Het kan zijn dat de inspectie langskomt voor een kennismaking en toetsing.
- Je gegevens blijven voor door de IGJ voor een periode van 7 jaar bewaard.