Het grote vraagstuk bij de keuze voor flexibiliteit is altijd hoe groot de flexibele schil moet zijn. Daarbij spelen vele factoren een rol. Niet in de laatste plaats het gevoel dat de organisatie zelf heeft ten aanzien van flexibele werknemers.
In grote lijnen kunnen de volgende belangrijke argumenten onderscheiden:
- De organisatie weet niet op (middel)lange termijn wat exact de behoefte is aan personeel op diverse kwalificatieniveaus. Fluctuaties hierin worden veroorzaakt door een veranderende cliƫnten populatie, concurrentie van andere instellingen of bedrijven, veranderende regelgeving en beschikbare gelden. Deze fluctuaties maken dat veel organisaties kiezen voor 20-25% flexibiliteit. Organisaties waar meer zekerheid bestaat kiezen voor 10-15% flexibiliteit. Flexibiliteit bestaat dan uit oproepcontracten, ruimte voor meer-uren bij vaste medewerkers, uitzendkrachten en ZZP-ers.
- Aard van de werkzaamheden. Over het algemeen is het zo dat binnen de zorg, en dan met name de care, het wenselijk is dat werknemers bekend zijn met de locatie en de cliƫnten. Teveel wisselingen in personeel is dan niet wenselijk voor de cliƫnten en komt de kwaliteit van zorg niet ten goede.
Zorgwerk speelt hier op in door haar uitzendkrachten van tevoren goed in te lichten over locatie en aard van de organisatie. Ook worden uitzendkrachten op de hoogte gebracht waar ze vooral goed op moeten letten. Zo komt de uitzendkracht niet geheel onvoorbereid op de locatie aan. Wel zo prettig voor het vaste personeel. Het is de taak van de uitzendkracht zich zo goed mogelijk op de hoogte te stellen van de dossiers van de diverse cliƫnten, en van de inlenende organisaties hen hier op te wijzen.
Het kan zijn dat bijvoorbeeld geriatrische cliƫnten moeilijk om kunnen gaan met wisselingen van werknemers. Zorgwerk stelt daarom pools samen van werknemers die dan zoveel mogelijk naar dezelfde opdrachtgevers gaan, om het aantal wisselingen te beperken. Deze pools kunnen opdrachtgevers zelf beheren en zij kunnen mensen eenvoudig zelf doorplannen op diensten. Door het uitzetten van bundels wordt zo veel mogelijk dezelfde medewerker ingepland op een reeks diensten voor een afdeling of team. - Seizoen fluctuaties. De beschikbaarheid van vaste medewerkers is niet over het hele jaar het zelfde. Er zijn duidelijke pieken zichtbaar in perioden door vakantieopnames en ziekteverzuim. Als je deze perioden geheel wilt opvangen met vast personeel betekent dat er dan perioden ontstaan waarin je de beschikking hebt over teveel aan vast personeel. De kosten van het teveel aan personeel weegt niet op tegen de (externe) inhuur van flexibel personeel.