Zorgwerk is een kwalitatief hoogwaardige uitzendonderneming voor zorgprofessionals die een goede werkgever voor haar medewerkers wil zijn en die haar opdrachtgevers optimaal van dienst wil zijn. Zorgwerk is als lid van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) gebonden aan de Gedragsregels voor uitzendondernemingen en Zorgwerk houdt zich ook aan de normen en regels zoals vastgelegd in de ABU gedragsregels.
Deze regels zien onder meer op behoorlijk gedrag als onderneming en op het voeren van een
verantwoorde bedrijfsvoering. Zorgwerk houdt zich voorts aan de regels die gelden voor goed werkgeverschap en aan de van toepassing zijnde regels ten aanzien van arbeidsvoorwaarden, privacy en bijvoorbeeld de regels die gelden ter voorkoming van discriminatie in welke vorm dan ook.
In het kader van goed werkgeverschap, wil Zorgwerk een prettige en veilige werksfeer borgen voor haar
uitzendkrachten. Om tot een productieve, veilige en fijne werkomgeving te kunnen komen, is de houding en het handelen van de medewerkers op de werkvloer onder andere van groot belang.
Om die reden heeft Zorgwerk een aantal gedragsregels opgesteld waaraan haar medewerkers zich moeten houden. Iedere Zorgwerk medewerker dient kennis te hebben genomen van onderstaande regels en dient conform onderstaande gedragsregels te handelen gedurende de tewerkstelling bij een opdrachtgever.
Veel van onderstaande regels zijn vanzelfsprekend, toch vinden wij het van belang om ze vast te leggen in
dit artikel, dat tevens te downloaden is vanuit de app: Profiel > Documenten > Algemene voorwaarden van inschrijving
Respect
Tijdens je werk ga je respectvol met elkaar om. Het wordt van je verwacht dat je vriendelijk bent en dat je anderen in hun waarde laat en beleefd bent.
Voor aanvang dienst
Lees voorafgaand aan je dienst de briefing goed door. Hierin staat allemaal nuttige informatie over de afdeling waar je komt te werken. Het is van belang dat je op de hoogte bent van deze informatie zodat je weet met welke doelgroep je te maken krijgt, wat de bijzonderheden zijn op een bepaalde afdeling en ook bijvoorbeeld welke mogelijke risico’s er spelen.
Zorg ervoor dat je altijd op tijd bent (10 minuten voor aanvang). Wanneer je bedrijfskleding draagt zorg je ervoor, dat je voor aanvang van de dienst verkleed bent. Stel je voor aan de leidinggevende en je collega’s voor aanvang van de dienst.
Integriteit en privacy
Er wordt vertrouwelijk omgegaan met de informatie die wordt verkregen tijdens het werk en een ieders grenzen dienen te worden gerespecteerd. De privacy van de zorgbehoevenden dient te allen tijde te worden gerespecteerd. Vertrouwelijke informatie wordt vertrouwelijk behandeld met inachtneming van de daarvoor geldende regels en het beleid van de opdrachtgever, zodat de privacy van alle betrokkenen wordt geborgd. Maak nooit foto’s van cliënten, familie van cliënten en/of collega’s.
Privéomgeving van de cliënt
In sommige gevallen verleen je zorg in de privéomgeving van de cliënt, bijvoorbeeld thuis. Respecteer de normen en waarden van de cliënt in deze omgeving, voor zover de zorgverlening dat toe laat. Laat je jas en/of tas altijd in de gang staan, en neem nooit geschenken van cliënten aan, ook al is dit goed bedoeld.
Professionaliteit
Tijdens je werk stel je je professioneel op en je houdt je aan de geldende richtlijnen binnen de onderneming waar je werkt. Indien er problemen zijn, dan dien je die te signaleren en indien mogelijk probeer je deze binnen de grenzen van je functie op te lossen. Zorg dat je je altijd correct, vriendelijk en klantgericht gedraagt.
Ongewenst gedrag
Agressie, (seksuele) intimidatie, (verbaal) geweld, pesten en ander ongewenst gedrag – op welk niveau dan ook – wordt niet geaccepteerd.
Discriminatie
Onderscheid in welke vorm dan ook op grond van bijvoorbeeld afkomst, geloof, geslacht, leeftijd en seksuele geaardheid is ongeoorloofd.
Alcohol/Drugs
Het nuttigen van alcoholische dranken en/ of drugs (verdovende middelen) is tijdens werktijd verboden. Dit geldt ook voor snus of vergelijkbare middelen. Bovendien is het verboden om onder invloed van alcohol en / of drugs en / of snus bij aanvang van je werk te verkeren, en om alcohol en / of drugs en / of snus bij je te hebben tijdens je werk.
Roken
Roken is alleen toegestaan na overleg met je leidinggevende op de daarvoor aangewezen plaatsen en tijdens de momenten dat daar toestemming voor is gegeven.
Geen privézaken tijdens werktijd
Privézaken worden niet tijdens werktijd geregeld. Als zich een privésituatie voordoet die meer aandacht vraagt, dan dient dit vóóraf te worden afgestemd met de leidinggevende.
Werktijden
De werktijden worden door de opdrachtgever vastgesteld en je bent verplicht om je aan de werktijden te houden. Overleg van tevoren met je leidinggevende over pauze en wanneer er gegeten en gedronken mag worden.
Diensten accepteren en aanpassen
Wanneer je een dienst accepteert in de app, dan gaan wij er ook vanuit dat je gaat en de verantwoordelijkheid voor deze dienst neemt. Op het moment dat je plotseling toch verhinderd bent, kun je dit zelf nog aanpassen. Heel kort van te voren kun je niet meer zelf de wijziging doorvoeren en vragen wij je om contact met Zorgwerk op te nemen en dan regelen wij het. Op de dag zelf kun je een dienst natuurlijk niet meer wijzigen, dan rekent de klant op jou. Op het moment dat je een calamiteit hebt (bijvoorbeeld thuis) of als je je echt niet lekker voelt, bel dan direct met Zorgwerk op het telefoonnummer 088-2826097 en met de klant. Zomaar niet verschijnen zorgt voor grote problemen, afspraak is afspraak en alle betrokkenen rekenen op je.
Boete
Je bepaalt zelf op welke diensten je je inplant. Zomaar niet verschijnen bij de opdrachtgever van Zorgwerk (zonder geldige en tijdige afmelding), zorgt voor enorm grote problemen. Wij brengen daarom dan bij jou een boete in rekening van € 25,-. Je krijgt die boete in het geval je niet verschijnt bij de opdrachtgever, zonder een tijdige voorafgaande afmelding bij Zorgwerk op het telefoonnummer 088-2826097. Dit bedrag zal – voor zover wettelijk is toegestaan – worden ingehouden op ofwel het loon, de vakantiebijslag ofwel de onkostenvergoeding van jou. Onder “tijdige voorafgaande telefonische mededeling” zoals vermeld in dit artikel wordt verstaan 24 uur voor aanvang van de betreffende dienst. Zorgwerk hoopt uiteraard dat er geen boetes in rekening gebracht moeten worden, maar is dat wel het geval, dan zullen de boetes worden besteed aan een nader te bepalen goed doel binnen de zorg. De boetes zullen in ieder geval niet strekken tot persoonlijk voordeel van Zorgwerk.
Persoonlijke verzorging
Het is van belang om er goed verzorgd uit te zien. Zorg daarom voor een goede persoonlijke hygiëne, geen overdadige sieraden en verzorgde handen en nagels. Indien je make-up draagt, doe dit dan bescheiden. Zichtbare piercings en tatoeages zijn niet toegestaan. Wanneer je lang haar hebt, draag je dit opgestoken, in een staart, knot of vlecht. Dit allemaal in het kader van een goede hygiëne.
Kleding en sieraden
Je dient verzorgde, schone en representatieve kleding te dragen, die past bij de functie die je vervult. Geen blote schouders, geen blote buik en geen te korte rokken. Slippers zijn ook niet gepast. Wanneer het bij jouw functie hoort, kan het zijn dat je bedrijfskleding in bruikleen krijgt.
In dat geval dien je deze kleding te allen tijde te dragen tijdens werkuren.
Conflicten op de werkvloer
Probeer in geval van een meningsverschil of een conflict op de werkvloer er in eerste instantie samen uit te komen door een gesprek met elkaar aan te gaan, waarin iedereen zijn zienswijze naar voren kan brengen. Lost dit de kwestie niet op, meld de onenigheid dan aan je leidinggevende / teammanager en probeer met alle betrokkenen naar een oplossing te zoeken. Toon altijd respect, luister naar elkaar en laat elkaar uitpraten.
Telefoongebruik
Mobiele telefoons die niet voor de werkzaamheden moeten worden gebruikt, moeten onder werktijd worden opgeborgen. Gebruik van mobiele telefoons voor privédoeleinden is niet toegestaan onder werktijd.
Opleiding, bekwaamheid en handelingenlijst
Zorgwerk acht het van groot belang dat onze medewerkers beschikken over de juiste kennis en professionaliteit om hun werkzaamheden uit te voeren. Daarom bieden wij onze medewerkers geregeld cursussen en opleidingen aan. Wij raden je zeker aan om gebruik te maken van ons opleidingsaanbod. Zo blijft je kennis up-to-date en voel je je zeker over je kennis en kunde tijdens de uitvoering van je werkzaamheden. Als je een handelingenlijst hebt, is het ook de bedoeling dat je regelmatig je handelingenlijst bijwerkt. Als je je niet bekwaam voelt om een bepaalde handeling te verrichten, meld dit dan bij je leidinggevende en verricht deze handelingen niet. Voor bepaalde handelingen gelden speciale vereisten en vaardigheden. Verricht die handelingen niet, tenzij jij daar bevoegd en bekwaam in bent.
Veiligheid
Bij de opdrachtgever gelden veiligheidsvoorschriften, die bedoeld zijn ter preventie van calamiteiten en om de werkzaamheden ordelijk te laten plaatsvinden. Je bent verplicht om de door de opdrachtgever verstrekte (mondelinge en schriftelijke) veiligheidsvoorschriften strikt op te volgen. Als je een onveilige situatie signaleert, meld dit dan meteen aan de leidinggevende.
Klachten
Indien je een klacht hebt naar aanleiding van de werkzaamheden, of als je anderszins iets met ons wilt delen in het kader van je uitzending, dan kan je dat altijd bij ons melden. Wij zullen ervoor zorgen dat jouw klacht / ervaring vertrouwelijk en naar behoren wordt behandeld en - voor zover mogelijk - naar tevredenheid wordt afgehandeld. Wij achten het van groot belang dat onze medewerkers tevreden zijn over hun werkzaamheden en dat zij in een veilige en prettige omgeving werkzaam zijn. Daarom willen wij jou vragen om melding te doen van zaken die jou op welke manier dan ook hebben belemmerd bij de uitvoering van jouw werkzaamheden, of als gevolg waarvan jij een negatieve ervaring en/of hinder hebt ondervonden.
Suggesties
Ook als je suggesties hebt voor verbetering van je werkzaamheden en / of de omstandigheden waarin je werkt, horen wij dat graag. Wij staan open voor suggesties en wij stellen het op prijs als jij jouw ervaringen uit de praktijk met ons deelt.
Werken in de zorg en noodzakelijke maatregelen
Wij waarderen dat jij bereid bent om je met hart en ziel in te zetten in de zorg. Het werken in de zorg is naast een prachtig beroep ook een uitermate serieus beroep, gelet op de kwetsbare doelgroepen en de soms mogelijk risicovolle handelingen waar men mee te maken kan krijgen bij de uitvoering van de werkzaamheden. Om die reden is het onder meer van belang dat de bovenstaande regels goed worden nageleefd. Wij benadrukken dit in verband met de veiligheid van alle betrokkenen (waaronder jouw veiligheid) en om zo de kwaliteit van de dienstverlening en de geleverde zorg zo goed mogelijk te laten zijn. Worden de regels (bewust) overtreden dan gaan wij hierover uiteraard in gesprek.