In de zorg gaat het om meer dan alleen medische handelingen en zorgtaken. Het gaat om mensen echt begrijpen, geruststellen en helpen. Maar hoe zorg je ervoor dat een gesprek met een cliënt niet alleen functioneel, maar ook warm en fijn is? Gesprekstechnieken in de zorg kunnen helpen bij goede communicatie en goede communicatie is betere zorg.
In deze blog bespreken we 4 gesprekstechnieken die belangrijk zijn in de zorg en waarom goede communicatie belangrijk is.
Waarom is goede communicatie belangrijk?
Door het voeren van goede gesprekken als zorgprofessional kun je de kwaliteit van zorg die patiënten ontvangen verbeteren. Er zijn een aantal gesprekstechnieken die je kunt toepassen om naast het uitwisselen van informatie ook beter te luisteren, empathie te tonen en informatie op een fijne en respectvolle manier over te brengen.
4 Gesprekstechnieken voor betere zorg
- Beter en actief luisteren:
Met volle aandacht luisteren zonder alvast aan je eigen antwoord te denken is een belangrijke gesprekstechniek in de zorg. Het is snel duidelijk als je echt goed luistert. Het geeft de ander het gevoel dat die er echt toe doet.
Er zijn een aantal tips de je kunt toepassen om beter te luisteren:
- Laat stiltes vallen; zo geef je de ander de ruimte om verder te praten.
- Geef bevestiging door bijvoorbeeld ‘ik snap het’ of ‘vertel verder’ te zeggen.
- Knik af en toe en maak oogcontact. Je lichaamstaal laat zien hoe goed je luistert.
- Goede vragen stellen in de zorg:
De tweede belangrijke gesprekstechniek in de zorg is het stellen van goede vragen. Goede vragen zorgen ervoor dat het echte verhaal van de cliënt naar boven komt en je meer informatie krijgt over gevoelens en zorgen. Meestal kun je het best open vragen stellen. Open vragen zorgen ervoor dat er meer ruimte is voor een uitgebreid antwoord van de cliënt.
Voorbeelden van vragen die je zou kunnen stellen zijn:
- Hoe voel je je nu echt?
- Kun je me vertellen wat je de afgelopen dagen het meest heeft beziggehouden?
- Hoe ervaar je de behandeling tot nu toe?
- Gebruik positieve taal.
Een goede gesprekstechniek in de zorg die je tijdens je werk kunt gebruiken, is het gebruiken van een positieve taal. Op deze manier kunnen dezelfde situaties heel anders aanvoelen.
Door je te richten op mogelijkheden en niet op beperkingen en problemen, geef je de patiënt een beter gevoel, maar het kan ook bijdragen aan hoe de cliënt jouw zorgadviezen op volgt.
Er zijn een aantal manieren om positieve taal toe te passen:
- Benoem wat er goed gaat en wat de mogelijkheden zijn in plaats van om de focus te leggen op wat lastig of niet mogelijk is.
- Ga actief op zoek naar successen en geef daar complimenten over.
- Gebruik woorden zoals ‘kies voor’ en ‘probeer’ in plaats van zinnen woorden zoals ‘niet doen’ of ‘moet niet’. Zo voelt de boodschap meer ondersteunend.
- Empathie en begrip tonen
Een belangrijke gesprekstechniek in de zorg is empathie en begrip tonen. Dit zorgt ervoor dat de cliënt zich begrepen en ondersteund voelt. Op deze manier kan het makkelijker zijn voor de cliënt om eerlijk en open te zijn over zijn of haar gevoelens.
Je kunt begrip en empathie tonen door:
- Uitspraken te spiegelen: Zoals ‘Dat klinkt heel moeilijk’ of ‘ik kan me voorstellen dat dat zwaar voor je is’.
- Wees geduldig; je kunt dit laten zien door dit uit te spreken. Je zou kunnen zeggen: ‘Neem je tijd, ik ben hier om te luisteren’.
- Een andere manier om te laten zien dat je het begrijpt is door een samenvatting te geven van wat de cliënt heeft verteld.
Deze 4 gesprekstechnieken in de zorg krijgen cliënten het gevoel dat ze echt gehoord worden. Dat is fijn voor de cliënt, maar uiteindelijk ook voor jezelf. Het opbouwen van een vertrouwensband zorgt ervoor dat cliënten zich meer openstellen en dat je betere zorg kunt verlenen. Daarbij draagt het bij aan een positieve werksfeer en kun je met meer voldoening terugkijken op je werkdag.
Communicatie met collega’s
Naast goede gesprekken en communicatie met cliënten, is effectieve communicatie met collega’s op de werkvloer essentieel voor het leveren van goede zorg en het creëren van een fijne werksfeer. Een belangrijke gesprekstechniek die hierbij goed van pas komt, is actief luisteren. Het helpt om een respectvolle dialoog te voeren en helder te communiceren over zorgbehoeften en aandachtspunten, waardoor misverstanden worden voorkomen.
Positieve feedback geven en vragen stellen zijn ook cruciale onderdelen van goede communicatie. Dit bevordert niet alleen de prestaties, maar zorgt er ook voor dat collega’s zich gewaardeerd voelen, wat bijdraagt aan een positieve werksfeer.
Door goed naar elkaar te luisteren, vragen te stellen en je in te leven wordt het samenwerken een stuk leuker.
Bij Zorgwerk geloven we in de kracht van goede communicatie en het gebruik van gesprekstechnieken in de zorg. Word onderdeel van ons team en maak samen met ons de zorg beter!